גרסת PDF
Back to Main
אפריל/מאי 2015

פטנטים בתוכנה: ניתנים להשגה, אכיפים וחשובים מתמיד בארה״ב

המשך המאמר

ראשית, בלי פטנטים לא תהיה כל דרך לעצור מתחרה מלנתח את מוצרי התוכנה של החברה, להעתיק מוצרים אלו ולאחר מכן לשווק ולמכור אותם ללקוחות (לשעבר) של החברה. ללא פטנטים, העתקה כאמור אינה רק חוקית – היא גם עסק משתלם. אי רישום פטנטים על מנת להגן על אמצאות החברה שקול להשארת דלת הכספת פתוחה למתחרים, דבר שעשוי להיות פטאלי לחברה.

שנית, פסק דין Alice אינו חל באופן זהה על כל אמצאות התוכנה. למעשה, קיבוץ כל אמצאות התוכנה יחד בבדיקת זכאות אחת לפטנט הנו טעות. תוכנה, בהיותה בסך הכל מערך הוראות הגורם להפעלת מחשב, הנה נפוצה במוצרים בימינו. טלפונים חכמים, רובוטים, מכוניות, מכשירים רפואיים, שרתי אינטרנט, מערכות פיננסיות וכמעט כל מוצר ומערכת אחרים נהנים כולם ממאפייני תוכנה.

אפיון רחב של פטנטים בשל מאפיינים אלו כ-"פטנטים בתוכנה," וטענה שפסק דין Alice איים על הקיימות של הסוג הכללי של "פטנטים בתוכנה," אינם נכונים. אחרי פסק דין Alice, סוגי הפטנטים הנמצאים תחת הביקורת המחמירה ביותר הנם לרוב בגדר תחום השיטה העסקית ומהווים רק חלק קטן מהטכנולוגיות מבוססות התוכנה. לדוגמה, תביעות הפטנטים הנדונות בפסק דין Alice כוונו לשיטה לצמצום סיכוני יישובי תביעות, אשר עברו תהליך אוטומציה באמצעות מחשבים לשימוש כללי. בית המשפט קבע כי בנוגע לתביעות הנוגעות לרעיון מופשט – בייחוד פעולות עסקיות מסורתיות – אוטומציה גרידא של הרעיון המופשט תוך שימוש במחשבים לשימוש כללי אינה מספקת לצורך זכאות לפטנט. על מנת לקבל זכאות לפטנט, יש צורך ברעיון אמצאתי על מנת להפוך אוטומציה גרידא של הרעיון המופשט, על מנת להפוך את התביעה למשהו משמעותי יותר מתביעה לרעיון המופשט גופא.

על אף שתביעות העוסקות בתוכנה, בתחום השיטה העסקית, עשויות לעבור בדיקה קפדנית יותר לאחר פסק דין Alice, פטנטים בתוכנה נשארים בני קיימא במספר רב של תחומים טכניים. לדוגמה, בתחומים הנוגעים לתוכנה, כגון ראיה ממוחשבת, מכשירים לבישים, מערכות הידראוליות, רובוטים, יישומי אינטרנט ועוד, פתרונות טכניים לבעיות טכנולוגיות עשויות להציג באופן בולט ולשמש כבסיס לסוגים של רעיונות המצאתיים שאותם חיפש בית המשפט בפסק דין Alice. כמו כן, אף בתחום השיטה העסקית, בית המשפט ציין שפטנטים עדיין קיימים. על בעלי הפטנטים פשוט לנהוג משנה זהירות ולוודא שהם כוללים בתביעותיהם יותר מאשר אוטומציה גרידא של רעיון מופשט.

פטנטים בתוכנה רחוקים מלהיות נחלת העבר, הם ניתנים להשגה ונחוצים עבור חברות היי טק. למעשה, ככל שהטכנולוגיות מבוססות התוכנה ממשיכות להתרחב, כך מתרחבות גם האפשרויות להשגת פטנטים אכיפים בתוכנה. אל תשאיר את דלת הכספת של החברה פתוחה בגלל דעות שגויות בנוגע לזכאות לפטנטים על אמצאות מבוססות תוכנה.


למידע נוסף, צור קשר עם האחראי על הלקוחות הישראליים, עו"ד גרשון פניטש – 03-7219629 ,gerson.panitch@finnegan.com

Washington, DC ▪ Atlanta, GA ▪ Boston, MA ▪ Palo Alto, CA ▪ Reston, VA ▪ Brussels ▪ Shanghai ▪ Taipei ▪ Tokyo

www.finnegan.com

Copyright © 2015 Finnegan, Henderson, Farabow, Garrett & Dunner, LLP | All rights reserved.