גרסת PDF
Back to Main
יוני-יולי 2012

להפוך פטנטים לזהב

המשך המאמר

כפי שיכולות להעיד רוב החברות שעברו את התהליך, נדרש היקף גדול של תכנון וביצוע אסטרטגיים על מנת שחברות יצליחו להשיג תמורה גבוהה עבור מכירת הקניין הרוחני שלהן - אבל המאמץ כדאי.

בשנת 2008 פנתה חברת (America Online (AOL למשרד עורכי הדין האמריקאי Finnegan, Henderson, Farabow, Garrett & Dunner LLP וביקשה מהמשרד לקבל על עצמו פרויקט לחיזוק תיק הפטנטים של AOL, לקידום היעדים הכספיים של החברה. חברת AOL ידעה שברשותה טכנולוגיה מעולה. אבל לעתים קרובות, הטכנולוגיה לבדה לא מתרגמת לתשואות גבוהות. בעזרת צוות ממשרד פניגן, בראשות עו"ד סי. גרגורי גרמנופּוּלוס, ביצעה AOL התאמה אסטרטגית במצב הפטנטים שלה, על מנת להשיג את היעדים שאליהם שאפה. "כשלקחנו על עצמנו את הטיפול בתיק של AOL", מסביר מר גרמנופּוּלוס, "ידענו שיש בתיק הרבה ערך לא-נעול". לאחר מיזוג משפחות הפטנטים של AOL שהיו בטיפול משרדי עו"ד אחרים, זיהה משרד פניגן את המצאות המפתח של AOL, חקר את השווקים הרלבנטיים, ניסח תביעות פטנט המכוונות להשגת אכיפה מיטבית, וקיים ראיונות עם בוחני פטנטים על מנת להשיג אישורי פטנט במהירות. עד שנת 2012 הגדיל משרד פניגן את תיק הפטנטים של AOL באופן משמעותי, לא רק מבחינת גודלו אלא גם מבחינת היקף הכיסוי של התביעות ואיכות התיק.

"לא רק המספרים קובעים", מסביר גרשון פניטש, שמוביל את פעילות משרד פניגן בישראל. "אנשים נוטים לחשוב, אני לא Google או Motorola Mobility. אין לי את המשאבים הדרושים כדי לפתח אלפי פטנטים." למעשה, אנליסטים שבדקו את התיק של Motorola Mobility לא התמקדו בהיקף שלו, אלא הצביעו על מספר מועט של פטנטים מרכזיים שמקנים ערך רב באופן בלתי יחסי.

"זה בדיוק מה שעשינו עם AOL", מדגיש מר גרמנופּוּלוס. "לא יצאנו סתם לדרך בניסיון לפתח פטנטים, אלא, בזכות הרקע שלנו בהתדיינות משפטית בנושא פטנטים ובניהול משא ומתן בכל הקשור לרישוי, הייתה לנו הערכה מבוססת היטב לגבי מה ייחשב לבעל ערך בשוק. לכן פעלנו כדי למקסם את הסיכויים שהפטנטים ייתפסו כבעלי ערך רב בעיני קהל המטרה של מקבלי רישיון".

זה הצליח. וככל שהוצאו יותר פטנטים והתיק של AOL גדל, הצעד הבא היה לפתח אסטרטגיה שתמקסם את התשואה של AOL. משרד פניגן ערך השוואה קפדנית של תיק הפטנטים של AOL לעומת השוק על מנת לזהות את הדרך הטובה ביותר לשחרר את הנעילה של הערך המשויך לתיק של AOL. כאשר AOL אישרה את מכירת הפטנטים שלה, החברה ביקשה ממשרד פניגן לסייע בהשלמת העסקה, בצוותא עם יועצים נוספים, כגון Goldman Sachs.

כל המאמצים המדוקדקים השתלמו ל-AOL. ב-9 באפריל 2012, הסכימה AOL למכור למעלה מ-800 מהפטנטים שלה ולהעניק רישיון שימוש ביתרת הפטנטים לחברת Microsoft, תמורת סכום עצום של 1.056 מיליארד דולר, גבוה באופן משמעותי מהערכות המוקדמות של האנליסטים. בזכות תכנון וביצוע קפדניים, הצליחה חברת AOL להשיג תשלום אפקטיבי של 1.2 מיליון דולר לכל פטנט שנמכר, סכום שיא שעולה על התשלום לפטנט שהושג במכירות הן של Nortel והן של Motorola. על מנת לשמר את ההזדמנות לתשואות נוספות ומתוך אסטרטגיה הגנתית, בחרה חברת AOL להשאיר בידיה חלקים חשובים מתיק הפטנטים שלה. אחרי ההכרזה על הסכם המכירה, זינק מחיר המניות של AOL בכמעט 45 אחוזים.

חברות עסקיות לוקחות לתשומת לבן את הסיפור של AOL וסיפורים שקדמו לו. חברות מתחילות להעריך שעם הכנה ויישום נכונים, מכירת הקניין הרוחני שלהן או רישוי השימוש בו יכולים להפיק ערך מנכסים שבאופן אחר היו נותרים בלתי-מניבים. קונים מוכנים לשלם מחירים גבוהים עבור פטנטים בגלל המודעות הגוברת והולכת ליכולות ההגנתיות וההתקפיות שלהם. "חברות עסקיות לומדות במהירות שלא מדובר רק בהשגת פטנטים, מדובר בהשגת פטנטים אסטרטגיים שניתן להפוך אותם לכסף או להשתמש בהם באופן אחר להשגת יעדים ספציפיים. גישה מגוונת יותר לנושא רישוי פטנטים מאפשרת לחברות לנהל טוב יותר את תיקי הקניין הרוחני שלהן ולעשות בהם שימוש אסטרטגי כדי להדוף מתחרים, לנצל סינרגיות, להפיק תועלת לבעלי המניות ולחזק את המאזנים הכספיים", הסביר מר גרמנופּוּלוס, שבהרצאה פתוחה לקהל שישא בהרצליה ביום שלישי בערב, 3 ביולי, יציג את הסיפור של AOL ויעניק לחברות עצות מועילות כיצד ביכולתן ללכת בעקבותיה של AOL.

לכן, בעוד שסיפורים כמו זה של AOL אולי מגיעים לכותרות, הלקחים שניתן ללמוד מהם צריכים להיות לנגד עיניו של כל בעל עסקים, הרבה לפני שהסיפור מגיע לידיעת העיתונות הכתובה.

לפרטים נוספים אודות ההרצאה הפתוחה לקהל של מר גרמנופּוּלוס בהרצליה, ב-3 ביולי, ולקבלת לוח הזמנים המלא של נושאי הרצאות הקיץ למנהלי חברות, בקרו באתר האינטרנט שכתובתו www.finnegan.co.il/haifalectures.


למידע נוסף, צור קשר עם האחראי על הלקוחות הישראליים, עו"ד גרשון פניטש – 03-7219629 ,gerson.panitch@finnegan.com

Washington, DC ▪ Atlanta, GA ▪ Cambridge, MA ▪ Palo Alto, CA ▪ Reston, VA ▪ Brussels ▪ Shanghai ▪ Taipei ▪ Tokyo

www.finnegan.com

Copyright © 2012 Finnegan, Henderson, Farabow, Garrett & Dunner, LLP | All rights reserved.